Bad News from Israel
By GREG PHILO and MIKE BERRY (London, Pluto Press, 2004), 304 pp. £10.99

This book contains a fascinating, impressive and meticulous study by the Glasgow
University Media Group of how the main TV news channels (BBC1 and ITV)
misrepresent the Palestinian—Israeli conflict and misinform the great British public. It is
therefore essential reading from two distinct viewpoints, on two important topics.

First, it is a must-read for anyone interested in the Middle East, arena of what is
arguably the most dangerous and intractable conflict in our present-day world. Second, it
can and should also be read as a case study, using the Middle-East issue as an illustration,
of how public political ignorance and confusion, packaged as ‘news’ and ‘information’, is
spread and fostered — an essential prerequisite for the preservation of the existing order.

The book begins with a 90-page historical introduction, outlining the evolution of the
conflict from the inception of the Zionist colonizing project in the late 19" century up to
the end of 2003. Quite properly, the narrative gets progressively more detailed as it
approaches the present. Although the authors make no attempt to disguise their own
opinions, they carefully report how each side to the conflict views those facts that are in
dispute — that is, virtually a// relevant facts. Fittingly, the heading of this chapter is
‘Histories of the Conflict’.

Unfortunately, this account — which inevitably depends entirely on secondary sources
— is marred by several inaccuracies. Politically, the only really serious error is the
treatment of the programme for a ‘Democratic State of Palestine’ put forward by the PLO
‘[i]n the years after 1967°. Referring the reader to a book published by the journalist
David Hirst in 1977, the authors tell us (p. 43):

‘The brainchild of the PLO planner and negotiator Nabil Shaath, the Democratic State
of Palestine would involve the dismantling of the Israeli state and its replacement with
a non-sectarian bi-national Palestine in which Christian, Muslim and Jew would live
together in equality.’

In fact, the PLO explicitly rejected the idea of a bi-national Palestine as a
‘misconception’. In a programmatic article — unsigned, but to my certain knowledge
written by Nabil Sha‘ath himself — we are told that ‘[t]he call for a non-sectarian
Palestine should not be confused with ... a bi-national state’ and that in the reality of
Palestine ‘the term bi-national and the Arab-Jewish dichotomy [are] meaningless, or at
best quite dubious’. Moreover, the article stresses that ‘[t]he liberated Palestine will be
part of the Arab Homeland, and will not be another alien state within it’; and looks
forward to ‘[t]he eventual unity of Palestine with other Arab States’.'

The whole point of the programmatic formula ‘Secular Democratic Palestine’
proposed at that time by Fateh, the dominant component of the PLO led by Yasir ‘Arafat,
was to present the Palestinian—Israeli conflict in religious terms and to propose a future
Palestine in which Jews would have individual equality and freedom of religious worship

' “Towards the Democratic Palestine’, Fateh (English-language newspaper published by the
Information Office of the Palestine Liberation Movement) Vol II, No. 2; 19 January, 1970. My
emphasis.



in a country whose nationality would be Arab.> At that time, Palestinian nationalist
ideology was coming to terms with the painful realization that the Israelis were there to
stay, and had to be accommodated in a future free Palestine. But it denied the highly
inconvenient fact that Zionist colonization had given birth to a new Hebrew (Hebrew-
speaking Israeli Jewish) nation — a fact that is indeed an enormously complicating factor
in the conflict. The adjective ‘secular’ in the formula ‘Secular Democratic Palestine’
encoded this denial.’

However, with this sole exception, the errors in the historical outline are quite minor,
ranging from a couple of amusing solecisms® to wrong transliteration of names and slight
factual inaccuracies that do not affect the basic validity of the account. Indeed, a
corrected version of this historical outline could perhaps be republished separately and
serve as a highly recommendable and much-needed brief introductory reading on the
complex Palestinian—Israeli conflict. This should be accompanied by a glossary, whose
absence in the present book must make some passages in it quite puzzling to a reader
with little previous knowledge of the subject.” As the authors themselves point out (p.
99): ‘what may seem obvious to the researcher or the journalist may not be so to all
members of the audience.’

The remaining four chapters (with three appendixes) contain the authors’ original
findings. The material presented here is devastating.

Chapter 2 (‘Content Studies’) deals with the production of misinformation: it is an
extensive account of the authors’ analysis of BBC1 and ITV news reports on the conflict
during four periods: 28 September — 16 October 2000 (outbreak of the second intifada),
October—December 2001, March 2002, and April 2002 (Jenin). The authors rightly
confine themselves to these media because for the great majority of the British population
these are the main, if not only, source of information on foreign affairs.

Chapter 3 (‘Audience Studies’) is concerned with the consumption side: here the
authors report research they conducted using 14 small focus groups of viewers (averaging
seven members), selected on the basis of income, age and gender. Members of these
groups were presented with questions probing their understanding of the news, following
which there was a group discussion, led by a moderator who posed supplementary
questions. Some of these discussions were attended by journalists and broadcasting
professionals. In addition, two samples of students (one numbering 300, the other 280)
aged between 17 and 23 were presented with an abbreviated version of the same
questionnaire on two successive occasions, one year apart (October 2001 and October

2 Incidentally, elsewhere the authors of the book under review rightly note that ‘to reduce the
conflict to “religion” ... can be misleading.” (p, 127)
? Tronically, this denial is also shared by Zionist ideology, which refuses to recognize the
existence of the new nation created by Zionist colonization, because it insists on the fiction that
there is one worldwide Jewish ‘nation’, with the Land of Israel as its God-given ‘homeland’.
* On p. 2 we are told that from the 1830s onwards some rabbis ‘stressed the need for Jews to
return to the Holy Land as a necessary prelude to the Redemption and the second coming of the
Messiah.” The authors do not seem to realize that the rabbis are one coming behind: as far as they
are concerned the first (and only) coming is still awaited, Jesus was an impostor and his alleged
first coming is a blasphemous fib.

On p. 5, the Central Powers in the First World War are referred to as the ‘Axis Powers’.
> How is such a reader to know that the Yom Kippur War referred to at the bottom of p. 47 is the
same as the October 1973 War mentioned earlier on that page?



2002). For the sake of comparison, the same questionnaire was also given to a group of
German high-school students, and a group of US university students studying journalism
or communication.

The headings of the final two chapters, Chapter 4 and 5, “Why Does it Happen’ and
‘Conclusions’, are self-explanatory.

The detailed evidence presented in Chapters 2 and 3 and the Appendixes leaves no
room for doubt that BBCI and ITV news are massively biased in favour of the official
Israeli narrative.

In part, this is the effect of general structural causes, to do with the way all news is
packaged and presented on TV. As one of the journalists, George Alagiah, confirmed,
reporters are ‘constantly being told [by news editors] that the attention span of our
average viewer is about 20 seconds...’ (p. 213). This leaves no room at all for explaining
the background of the current events being reported. A BBC journalist told the authors
that ‘he had been instructed not to do “explainers” by his own editor’ (p. 215). With the
total absence of historical background, many viewers are not aware that since 1967 the
West Bank and Gaza Strip have been under oppressive Israeli military occupation, which
is regarded by most international observers as illegal. (The term ‘occupied territories’ is
often used in news reports, but in the absence of any further explanation many viewers
interpret this in the same sense as a house or a bathroom being ‘occupied’, and so
conclude that it is the Palestinians who are the ‘occupiers’!) Nor is it explained that a
great many of the of the Palestinians in these territories were displaced in the 1948 war
from their homes in what became Israel, or are descended from the original refugees.
Viewers are left with the impression that the conflict is a symmetric quarrel between two
nations over some bits of land along their mutual border. Moreover, in the absence of
explanation how it came about, the status quo is automatically made to appear legitimate
and ‘natural’; and since it is the Palestinians who are resisting it, they are automatically
seen as causing the trouble and starting each ‘cycle of violence’. The Israeli occupation
forces are seen as keeping order or restoring it, albeit by over-harsh means.

But there is also incontrovertible evidence of explicit and specific pro-Israeli bias in
what is actually said and shown on TV news. There is a great imbalance in interviews:
Israelis are allowed to speak to the camera much more than Palestinians (as measured by
lines of transcript text).

In a period when Palestinian fatal casualties outnumbered Israeli ones more than
threefold, the coverage of deaths was roughly reversed: the former was given in total
about one third of the airtime devoted to the latter. It is hardly surprising that a majority
of viewers are consequently unaware of the true facts.

Reporters and presenters of news tend to use Israeli explanations and terminology not
only when quoting official Israeli sources, but also when speaking on their own behalf.
Thus, Israeli assassinations and violent attacks are regularly reported as acts of
‘retaliation’ or ‘response’ but such motivation is very rarely offered to explain Palestinian
attacks, which are therefore seen as starting the ‘cycle of violence’. So, unlike a
mathematical circle, this cycle appears to be far from perfectly round: the Palestinians
start while the Israelis respond. A typical example of this is the reporting of events in
October—December 2001, a period of intense violence, during which Palestinian
casualties, as usual, far outnumbered Israeli ones (pp. 160—1). On 2 December 2001, a
journalist commented on BBC1: ‘This cycle of violence began six weeks ago when an



Israeli cabinet minister was shot.” That was a reference to the assassination of Rehav‘am
Ze’evi, Israel’s Minister of Tourism and a notorious open advocate of ethnic cleansing,
by the Popular Front for the Liberation of Palestine. BBC1 omitted to report that the
PFLP had justified their action as revenge for the assassination, seven weeks earlier, of
their West-Bank political leader, Abu-‘Ali Mustafa, 64. (The PFLP assassins daringly
infiltrated a Jerusalem hotel in pursuit of their victim. The Israeli uniformed assassins
took no similar risk: they fired missiles from a helicopter into the PFLP’s Ramallah
office.)

Another typical example is the way in which ITV news reported the emblematic
incident in which the 12-year-old Muhammad al-Durrah was shot dead by an Israeli
marksman, while crouching behind his father who was desperately trying to shelter him.
Newscasters and journalists parroted the Israeli official spin that the boy was ‘caught in
the crossfire’, which according to eyewitnesses was a blatant lie: the boy was murdered in
cold blood (p. 149).

TV news presenters and reporters also use emotionally charged terms that betray
strong pro-Israeli prejudice. Descriptions such as ‘horrific attack’, ‘brutal murder’,
‘savage cold blooded killing” and ‘lynching’ are used about Israeli deaths, but not when
Palestinians are killed in ways that could also be so described. Terms such as ‘mass
murder’, ‘carnage’ and ‘slaughter’ are regularly used to describe incidents in which, say,
six or ten Israeli civilians are killed, but not when an even greater number of Palestinian
civilians are killed by the Israeli occupation forces.

The authors report and analyse many more examples of grossly inadequate and biased
reporting. They also show convincingly that members of the public are indeed affected by
this: they are confused due to the lack of background information, and misinformed about
the actual facts of the conflict, especially if TV news is their only source of information.’

What are the reasons for this marked bias? Again, some are generic and operate in
other comparable circumstances, when a regular army of a modern capitalist state is
involved on one side of a conflict. In the present case, Israel controls access to the
Occupied Territories. Therefore journalists, who in any case naturally tend to live in the
safer and technically more convenient Israeli side (especially in West Jerusalem), find it
much easier to interview Israelis. The far greater slickness and professionalism of the
Israeli spin machine, as compared to its Palestinian counterpart, also contributes to the
imbalance.

There is also some racist stereotyping at work. Journalists — and probably even more
so editors — find it easier to identify with Israel, a modern capitalist country, and with
Israelis, especially members of the Ashkenazi elite, than with Palestinians. This
outweighs sympathy for the Palestinians as underdogs. Widespread guilt feeling towards
Jews, over-compensating for the endemic anti-Semitism of previous generations, is no
doubt an added factor.

Then there is the heavy pressure, not to say emotional blackmail, applied by the
efficiently orchestrated and well-organized pro-Israeli lobby and the many fanatic friends
of Israel in the Jewish community, who habitually vilify as ‘anti-Semitic’ even relatively

% Reports base on focus groups display interesting difference in this respect along both class and
gender lines. Middle-class males and professionals (mixed groups) tend to be best informed (p.
210). But middle-class women tend to be very ill-informed, worse than low-income mixed groups
(p- 272).



mild criticism of Israel, self-appointed State of all Jews. Journalists and TV officials can
be intimidated by such smear tactics.

Finally, there is American influence. The US gives Israel, its chief Middle-East junior
partner and bully-boy, enormous support in finance, arms and political protection.” These
facts are not explained on TV news. But when BBC1 and ITV interview a third-party
‘expert’ or politician on the Palestinian—Israeli conflict, it is usually an American who, in
the guise of expertise or objectivity, advocates the Israeli position. Amazingly, these
British TV channels interview US politicians twice as often as British ones on the topic in
question! This is no doubt part of the process of harnessing Britain slavishly to the
American imperial chariot — a process that both requires and results in systematically
misinforming the British people.

MOSHE MACHOVER

7 The US never votes against Israel in the UN, and habitually vetoes any resolution of the
Security Council condemning Israel for violations of human rights and international law, no
matter how serious.



